Rabu, 12 Februari 2014

Elak sawan bersama shaklee


PENYAKIT sawan disebabkan oleh demam yang tinggi pada kanak-kanak berumur enam bulan hingga lima tahun. Sawan adalah keadaan di mana kanak-kanak tidak sedarkan diri dan biasanya diikuti oleh kekejangan atau penyentakan kaki dan tangan.
 Punca sawan ialah sebarang penyakit bersama demam yang tinggi seperti batuk selesema atau jangkitan virus. Yang jelas mangsa tidak akan merasai kesakitannya jika dihinggapi sawan.

Langkah awal yang perlu dilakukan ibu bapa dan penjaga ketiak melihat kanak-kanak sawan ialah;
>>Baringkan mangsa mengiring dan pastikan kepala pada paras yang sama atau lebih rendah daripada badan.
>> Catatkan masa dan tempoh berlakunya sawan dan jangan sekali-kali cuba memasukkan sebarang benda ke dalam mulut. Selain itu, jangan cuba sedarkan anak anda dengan menampar, menggoncang atau mengurut badannya.

Sekiranya sawan itu berterusan, anda boleh memasukkan ubat sawan melalui dubur (suppositori diazepam). Sawan sepatutnya berhenti dalam tempoh 10 minit. Bawa anak anda ke hospital sekiranya sawan masih berterusan dalam tempoh 10 minit selepas memasukkan ubat sawan.
Sawan sebenarnya tidak sama dengan epilepsi (gila babi). Epilepsi ialah sawan tanpa demam dan biasanya berlaku pada kanak-kanak yang lebih dewasa atau peringkat remaja. Yang jelas, 99 peratus pesakit demam sawan tidak akan mengalami epilepsi.
Ramai juga yang ingin tahu sama ada demam sawan boleh menyebabkan kerosakan otak kekal. Sebenarnya, perkara ini sangat jarang berlaku. Kanak-kanak yang mendapat sawan yang berpanjangan (dalam tempoh lebih 30 minit) mungkin boleh mendapat kerosakan otak kekal. Secara purata, tiga daripada 10 kanak-kanak yang demam sawan akan mendapat serangan yang sama. Tetapi risiko mendapat demam sawan berkurang apabila umum melebihi tiga tahun.
Sekiranya anak anda masih kelihatan tidak sihat atau mengalami sakit tekak atau sakit telinga bawa berjumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut. Antihiotik tidak semestinya diberikan kepada semua pesakit demam sawan. Demam bersama sawan boleh berlaku disebabkan oleh penyakit serius yang lain seperti radang otak (encephalitis) dan radang selaput otak (meningitis) contoh: Japanese B Encephalitis (JE). Pesakit yang mengalami demam dan sawan hendaklah menjalani pemeriksaan doktor.
Jika kita telah maklum yang keturunan kita ada sejarah pernah kena sawan, atau anak kita sendiri pernah pun mengalami situasi ini, maka elok lah kita ambil langkah berjaga-jaga untuk mengelak sawan sebelum terkena penyakit itu sendiri. Langkah berjaga-jaga termasuk lah mengamalkan supplement Shaklee.
Oleh kerana antara punca sawan adalah demam panas dan stress, maka kita cadangkan supplement yang berfungsi untuk mengelakkan demam terlalu panas, dan juga supplement yang membantu kita tak stress.
 Suplemen Shaklee yang di cadangkan :


Meal Shakes
Meal Shakes mengandungi 28 jenis vitamin dan mineral, atau kita panggil juga Meal Shakes ni sebagai multi vitamin. Ada banyak kegunaan, selain membantu meningkatkan imunisasi, Meal Shakes juga bagus utk merawat Eczema dan deman.Meal Shakes juga bagus untuk tambah selera makan anak dan rawat sembelit, sebab dalam ni ada mineral Zinc yang berfungsi untuk rangsang selera anak, dan fiber untuk bantu anak melawas

Multivitamin & Mineral @ Vitalea 
Penambahan tenaga SEGERA - pemberi tenaga,kecergasan tubuh dan kekuatan mental,sekaligus membantu sistem memori dan fokus dalam asperk pembekajaran mahupun kerja2 seharian
Pelengkap nutrisi - Kekurangan pelbagai vitamin dan mineral penting akibat amalan diet yang tidak seimbang,terutamanya mereka yang vegetarian dan anemia.Keupayaan sistem reproduktif - penting bagi kanak2 dan remaja yang sedang membesar
Metabolisme - Sangat membantu dalam stimulasi metabolismea dan melambatkan proses penuaan.Elemen Penting pada sel tubuh - Menyediakan asas nutrisi,memastika sel hidup,pertumbuhan sel baru,membantu proses pembesaran,pertumbuhan rambut,otot,kulit,kuku dan hormon,serta menjaga kesihatan tiroid.Melindungi organ - melindungi fungsi buah pinggang,jantung dan hati


Omega Guard
Omega Guard pula merupakan minyak ikan yang tulen. Menurut kajian, sebahagian dari sel otak kita terdiri dari Omega. Omega Guard dikatakan mampu melembutkan sel otak untuk membantu perjalanan serotonin agar menjadi lebih lancar. Serotonin pula merupakan hormon yang dihasilkan di bahagian otak yang membantu kita ber mood ceria dan gembira.


B Complex
B Complex adalah sangat bagus untuk merangsang penghasilan hormon serotonin. Sebab itu kalau kita stress, kita sangat digalakkan untuk ambil B Complex


Nutriferon
Nutriferon bertindak mengaktifkan sel pertahanan supaya ia nya dapat melawan virus di kala tubuh di serang. Nutriferon turut dikenali sebagai penguat immune system.

Cegah sawan sebelum ia menyerang semula!
Untuk dapatkan vitamin shaklee dengan harga yang terbaik di pasaran..hubungi Mamaharraz (huda) 013-9737535 SID 1066459

Posted via Blogaway

0 ulasan:

Catat Ulasan